fredag 2 oktober 2009

Good Foundation - en frälsarkrans!

Visst har var och en sin egen verklighet, sina egna problem, sin egen livssituation. Jag kan ibland gnälla över saker som irriterar mig, jag kan bli arg över teknik som inte fungerar och mycket annat, men vad är väl detta mot en annan verklighet - drogberoendets verklighet där död och liv verkligen blir tydliga kontraster.

Idag har jag varit och besökt ett i allra högsta grad Gudabenådat ställe - ett särskilt boende för tunga missbrukare där medicinen som används för rehabilitering är den Heliga Anden. Good Foundation heter "förvandlingshemmet" och visst sker förvandling. Tunga narkotikamissbrukare, våldsbrottslingar och andra har en chans till ett nytt liv. 8 rum/lägenheter finns på detta ställe som leds av Seppo och hans personal. Jag är djupt rörd. Stark kristen tro möter de som kommer dit. Så många blir förändrade, förvandlade. Ett visst samarbete sker med sociala myndigheter i Stockholm medan andra myndigheter på andra håll i landet har ställt sig negativa. På Good Foundation handlar det inte om blanketter. Där handlar det om bön, om omsorg, om god mat, om vänskap och om Gud i allt detta. När jag hör om några killars liv och erfarenhet påminns jag åter igen väldigt tydligt om att jag inte har något att klaga över eller gnälla om. Men tänk att det finns en möjlighet även för den tunge narkomanen att få börja om, att få börja ett nytt liv. Jo, jag vet att det också finns andra ställen som är bra, men just detta har jag besökt och är djupt gripen av och tror på.

Den spiritualitet som präglar Good Foundation är naturligtvis karismatisk, påverkad av pingstkarismatik. Jag är inte karismatiker i den bemärkelsen. det vet ni som följt min blogg under en längre tid. Men i detta sammanhang måste den Heliga Anden få verka på ett karismatiskt sätt. Gud vet vad Gud gör - och på Good Foundation är Gud i allra högsta grad verksam.

Du som läser min blogg, gå in på Good Foundations hemsida och läs mer själv (http://www.3hem.se/). Deras arbete är otroligt viktigt, ja livsviktigt. Stöd det gärna genom kollekter och andra gåvor.

Den livboj som hänger vid badstränder eller sitter på bryggor eller finns i båtar kallas ibland för frälsarkrans och kan kastas till människor som håller på att drunkna, som en räddande möjlighet. Good Foundation är bildligt talat en frälsarkrans för den som bokstavligt talat håller på att drunkna av drogernas flodvåg.

2 kommentarer:

Duvan sa...

Det där tror jag mycket på!

Per-Ola Larsson sa...

Upplevelser i narkotikarus påminer ofta om religiösa upplevelser.

Professor Timothy Leary vid Harvard påstod att 2000-talets religion utan LSD skulle bli lika omöjlig som astronomi utan teleskop.

Titta på filmen Hair. Ungdomar rusar ut från studentfesten till en äng. De faller på knä på en äng. En "präst" predikar. Ungdomarna faller på knä. "Prästen" har en kalk med LSD-kapslar som han delar ut till de kommunicerande ungdomarna. De upplever ett LSD-rus som de tror är en religiös upplevelse.
Är det inte Sv Kyrkans uppgift att presentera en mässa för de sökande ungdomarna med en äkta oblat som ger en äkta gudomlig kontakt?

Konstnären Jean Cocteau som bl a ritade det underbara kapellet i Menton beklagade sin religiösa situation för prästen Maritain. I sina publicerade brev försöker han övertyga Cocteau om den kristna religionens förmåga att ge svar på ett andligt sökande på ett helt annat sätt än den falska andligheten i ett narkotiskt rus.