måndag 8 mars 2010

Sebbe och en festfixare i New York.

Jag beklagar, kära bloggläsare, att det dröjt osedvanligt lång tid utan en enda ny bloggtanke! Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och tänker på två starka upplevelser, diametralt skilda från varandra. Jag var med hustrun och såg filmen Sebbe som handlar om en fjortonårig kille i Göteborg och hans liv som tonåring i åttonde eller nionde klass. Han bor med sin ganska unga mamma som är änka. Sebbes pappa är död. Mamman har ingen riktig kontroll över sitt liv och Sebbe lider både av mobbing och en tuff hemmiljö. Jag vill å det varmaste rekommendera filmen som är, som en person uttryckte det´: "ett skott rakt in i hjärtat". Man blir verkligen berörd. Jag vet att många ungdomar har det på liknande sätt och jag vet att många är engagerade på olika vis för att göra livet mer drägligt för de drabbade. Mina vänner i S:ta Clara kyrka vet mycket om detta, mycket om tragik, om missbruk av både kropp och droger. Men också på Stadsmissionens ungdomsdel "Enter - Mötesplats" vet man mycket om unga människors ofattbart svåra liv. Vi måste vara med och stötta den typen av verksamhet som verkligen betyder förändring och liv. Vi vill ju alla vara med och skapa ett bättre samhälle, en mänskligare värld. Vi kan bidra, både Du och jag. Vi behöver inte vänta på rätt regeringsförslag eller riksdagsbeslut.

När jag kom hem från filmen satte jag på TV och såg det första avsnittet om kungliga bröllop d v s SVT:s satsning av ca 15 program inför den 19 juni. Detta första program var inspelat i Storkyrkan bland alla ställningar, med Herman Lindqvist som kommentator. I slutet av programmet fick alla vi tittare en glimt från en bröllopsfixares vardag i New York. Det blev en kollision i min hjärna mellan Sebbes liv och det vansinnigt rika brudparens festfixeri. Nej, jag vet att det inte blir bättre i världen om man inte fixar överdådiga bröllop. Men jag skulle önska att världens alla "Sebbe" skulle få uppleva något av den värme och kärlek som brudparen vill ge uttryck åt i sitt bröllopsfirande.

Att stödja Stockholms stadsmission och Svenska kyrkans internationella arbete är ett viktigt sätt att ge Sebbe en ny möjlighet till liv, en ny möjlighet att uppleva en kärlek som stärker och förändrar.

Inga kommentarer: