söndag 21 december 2008

4:e advent

I morse var jag i högmässan i Lidingö kyrka. Lidingö är fortfarande min boendeförsamling även om jag naturligtvis känner en oerhörd samhörighet med Stockholms domkyrkoförsamling. Den är min församling trots att jag inte bor i den. Jag tror man kan skilja mellan tre olika typer av församlingar: 1) Den församling där man bor. 2) Den församling som finns där man arbetar och 3) Hjärtats församling. I mitt fall sammanfaller 2 och 3. Jag känner mig verkligen som sammanlänkad med Stockholms domkyrkoförsamling - inte bara för att jag arbetar där utan för att jag älskar de tre kyrkorna, känner mig hemma där och trivs med gudstjänstlivet och musiklivet.

Och samtidigt var det roligt att vara i Lidingö kyrka med en hoper konfirmander och ett antal andra. Prästen Leif predikade fint och en av koristerna sjöng varmt och vänligt. Jag såg några församlingsbor som jag känner sen min prästtid på Lidingö och gladdes över att de fanns på sina sedvanliga platser.

Efter den fina Mariagudstjänsten for jag med min lilla familj till Skansens julmarknad ( se fotot som jag lyckats lägga på bloggen. Så såg vi ut medan vi fortfarande stod ut med kylan). Förutom att vi saknade tunnbrödstillverkningen var allt som det ska. Vi åt sotare och annan fisk och våfflor och tog lotter (en av döttrarna vann vinstgrupp 1 på chokladlotteriet. Vilken lycka!!!).

Efter julmarknaden tog hustrun och jag Djurgårdsfärjan över till Skeppsbron och gick till Storkyrkans julkonsert. Karl-Magnus Fredriksson, Storkyrkans kör och Domkyrkoförsamlingens gosskör sjöng underbart och Håkan Martinsson spelade ljuvligt på orgeln liksom en av Frälsningsarmens musikkårer bidrog på ett härligt sätt.

Årets mörkaste dag blev en ljus dag! Tack gode Gud!

1 kommentar:

Anonym sa...

Duktigt utlagd bild! :)