måndag 22 december 2008

Blodtrycksfall och Gudomligt handlande

Jag var med hustrun och överlämnade en blomma idag hos en gammal prästfru. När vi satt och förde ett trevligt samtal kände jag hur jag började må sämre och sämre. Jag tog mig ut ur lägenheten alldeles kallsvettig och illamående och sjönk ned på en stol i trapphallen. Blodtrycksfall hade drabbat mig. Turligt nog tog både hustrun och en läkare hand om mig. Läkaren bodde i bostaden bredvid och kom som av en gudomlig skickelse förbi, tog pulsen, ordnade vatten åt mig och var allmänt omhändertagande. Jag kvicknade till efter ett tag. Men upplevelsen var förfärlig. Jag vet inte varför jag fick det. Kanske kan för mycket kaffe (har fått en espressomaskin i födelsedagspresent så det blir (för-)mycket espresso) vara orsak?

Jag är tacksam när Gud skickar goda människor i ens väg. Vi borde vara mer uppmärksamma på detta, få upp ögonen för Guds handlande också i det vardagliga. Det är ju en del av julens budskap.

Gud, öppna mina ögon för Din härlighet - också i min vardag!

3 kommentarer:

Duvan sa...

Allt har sin tid, Predikaren 3

HS sa...

Rekommenderar varmt en ordentlig besiktning(Sofiahemmet?), koffeinfritt kaffe(det går att vänja sig vid!) och julbikt( allmänt välgörande, garanterat lugnande).Reträtt?(Marielund,Ekerö!)
GOTT NYTT ÅR!
H.S.

Åke Bonnier sa...

Tack för tips H.S. Gott Nytt År önskar jag både Dig och Duvan