tisdag 23 december 2008

Frid över jorden Herren bjöd.

Frid över jorden Herren bjöd. Så slutar psalmen "Härlig är jorden" (Psalm 297 i den Svenska Psalmboken). Idag har jag upplevt den friden. Strax efter kl. 10.00 infann jag mig sedvanligt hos mina "extraföräldrar" Maj Britt och Ingmar. De är fantastiska Varje år sedan ca 18 år tillbaka har jag kommit till dem i deras hem. Första tiden bodde de i villa och nu bor de i en oerhört fin lägenhet i ett bostadsområde på Lidingö. Varje år står krubban framsatt (lagom tills jag kommer påstås det) och i år fick jag den stora äran att lägga Jesusbarnet i krubban. Maj Britt och Ingmar skapar en miljö där man känner Guds närvaro så påtagligt. De lever verkligen som vi andra lär. De bryr sig om, de tar hand om, de håller kontakt, de ordnar och donar trots att Maj Britt knappt kan se och Ingmar har det tufft med ryggen. För mig betyder stunden hos dem så ofattbart mycket!! Inte bara det att jag får väldigt goda hembakade kakor till kaffet, jag känner mig också fri tillsammans med dem, fri på ett sådant sätt att jag kan dela det som trycker mig och det som gläder mig. En sådan delandets stund fick jag idag, vid krubban, med kaffe och hembakade kakor. Kl. 10.00 varje 23 december börjar julen för mig. Frid över jorden Herren bjöd.

Sen kom döttrarna hem. Det är alltid roligt och vi hjälptes sedvanligt åt att klä julgranen. Sedan barnsben har jag varit med om att gömma tomtar i granen och den traditionen har jag fört vidare till barnen som lätt motvilligt gör sin far till lags gällande tomtegömmande och tomteletande. Efter granklädande med prydnader allt ifrån änglar och glaskulor till flaggspel (prideflaggan har äldsta dottern bidragit med) pryder vår gran, fast frågan är om allt detta pryder julgranen, ibland kallar vi den "fulgranen" för all den massa olika julgransprydnader som översållar grenarna, nåväl - efter allt detta är det dags att sätta upp krubban. Så också i år. Vi har en krubba med figurer från Frankrike, figurer som utgör en fransk bondby. Vi har någon sorts tävling om vem som lindar upp Jesusbarnet, Josef och Maria ur det papper i vilket de vilar. I år vann yngstingen och var nog lite glad över detta.

I Gamla stan finns sedan fyra år en tradition med julkalender i mer levande form. Olika fönster i Gamla stan öppnas med olika mer eller mindre kända personer med knytning till Gamla stan. Trumpetaren X:et blåser in varje lucköppning och idag gjorde han det för 94:e gången. Gunilla Lundell sjöng och jag talade om de tre herdarna som återvände från krubban och om deras resonemang och vad de gjorde. Det var roligt och många var samlade på Brända tomten för att lyssna.

Det är lite speciellt med julen - minst sagt. Nu önskar jag att alla mina bloggläsare ska få en riktigt God och Välsignad jul där orden från psalm 297 ska förverkligas: Frid över jorden Herren bjöd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mysigt och tänkvärt det låter, jag hade velat höra predikan. Om jag orkar och kan så skall jag släpa mig iväg och lyssna på en predikan nu i juletider trots att jag inte tror på religioner, jag behöver tänka lite på gud och kärleken känns det som.
God fortsättning!

Åke Bonnier sa...

Lillstrumpa,
Välkommen till Storkyrkan, S:t Jacobs kyrka eller S:ta Clara kyrka