söndag 2 augusti 2009

Ödehuset

Det är fantatstiskt när man får ändra en åsikt och känner sig glad över detta, upprymd etc. Det har nyligen hänt mig gällande en bok. Jag blev kontaktad av bokförlaget Libris som frågade om jag ville läsa en spännane och utmanande roman. jag tackade ja och boken kom men blev liggande många månader innan jag nu för några veckor sedan läste den. Den heter "Ödehuset" och är skriven av William Paul Young och som sagt utgiven på Libris. Boken är en översättning från USA men har givits ut i år. Från början var jag ganska kritisk till boken. Tyckte att den var "typiskt amerikansk", lite from, lite förutsägbar etc. Min tanke blev ganska snabbt: "Varför läser jag denna bok när jag kan läsa något bättre". Men tack och lov fortsatte jag och gav inte upp. Efter ytterligare ett antal sidor tätnade händelutvecklingen och boken kom mer och mer att bli en teologisk bok, en bok där många viktiga dogmatiska frågor avhandlas. Jag har haft svårt att slita mig från den. För mig och utifrån mitt teologiska perspektiv, är boken fantatstisk. Den är både lätt och utmanande på en gång. Den bygger på inklusivt teologiskt tänkande snarare än det exkludernade. Jag vill verkligen uppmana Dig som läser denna blogg att låna/köpa boken och läsa. Många miljoner har gjort det i USA. jag hopas att många gör det i sverige också - inte minst vi som är kristna.

Inga kommentarer: