fredag 26 mars 2010

Den nya kyrkbacken

Vart har kyrkbacken tagit vägen? Den tycks ha gått upp i rök. Nja, riktigt så illa är det väl inte men de sociala media har förflyttats från den gamla kyrkbacken där man träffades och bytte åsikter och från predikstolen där Ordet förkunnades till gagn för människors sociala liv. Istället finns kyrkbacken på nätet. Twitter, blogg, Facebook. Som en kyrka i tiden måste man finnas med i dessa sammanhang. Man måste synas och delvis höras. Man måste följa med andras bloggar, ha många vänner på Facebook och twittra dagligdags om man verkligen ska vara med i det stora samtalsbruset. I morse var vår kommunikationschef och jag på ett frukostmöte om just detta. Den viktigate frågan som ställdes var : Varför ska vi vara ute i dessa sammanhang (och vi som var där kom från alla möjliga branscher)? Svaret delades upp i två punkter: 1) Det finns en kostnad som handlar om tid och engagemang. 2) Men, det finns också en vinst som handlar om feed back, fler konversationer om den som är ute i dessa sammanhang, sökmotoroptimering, personlig relation, kundservice, nätverkande, lojalitet, koll på varumärket, driva trafik...
Jag är inte säker på att jag riktigt hängde med på allt. men en sak förstod jag (och det har jag väl anat tidigare): den viktigaste kyrkbacken finns på nätet och vi måste vara där (också).

2 kommentarer:

kanske sa...

Hej Åke
Tack för i morse, jätteroligt att du ville komma och lyssna på vad vi hade att säga om sociala medier. Din tanke i inlägget att kyrkbacken har flyttat ut på nätet är både, tror jag, väldigt sann och väldigt intressant. Jag har på senaste tiden följt ett antal bloggar som öppnat ett helt nytt fönster för mig. Amerikanska missionärer verksamma i Haiti. Några av dem är extremt avancerade i sitt bloggande - som också väldigt tydligt är ett sätt att marknadsföra, de är beroende av frivilliga bidrag både till sina kyrkor/organisationer samt till sitt eget uppehälle. Jag har lagt upp ett "länkmoln" på temat, både av intresse och för att jag tycker att de använder sociala medier på ett både avancerat och begåvat sätt. Kika här: http://delicious.com/piabise De är märkta med "kyrka" och "Haiti".

Vänliga hälsningar
Pia Bise/Branschmedia (www.branschmedia.se)

Åke Bonnier sa...

Tack Pia för mötet på fredagsmorgonen, ett möte som verkligen inspirerade att fundera mer över sociala mediers betydelse för kyrkan!

Vänliga hälsningar

Åke