I går samtalade ett gäng präster med varandra, med samtalsledaren Elisabeth Qvarford på Stadsteaterns stora scen. Frågan var: Ska homosexuella få gifta sig i kyrkan på samma sätt som heterosexuella idag kan göra? Vi svarade något olika. Två av prästerna (ordförande för EKHO och aftonbladets politiska chefredaktör) hävdade med full kraft att det är självklart att kyrkan ska behålla den juridiska vigselrätten som staten har givit henne. Äktenskapet blir inte mindre bara för att två män eller tå kvinnor gifter sig. Kyrkan ska inte gå på "feglinjen" och släppa vigselrätten. Jo, kyrkan ska gå på linjen att släppa vigselrätten. Kyrkan ska inte vara statens handgångna i vigselfrågor. Kyrkan måste ta hänsyn till den ekumeniska situationen. Ja, så gick debatten - en debatt som hettade till någon kort sekund för att sedan bli ganska malande. Bägge åsikterna förde fram sina argument om och om igen.
För en gångs skull håller jag med Humanisterna. Det fanns åtminstone två Humanister närvarande i salen varav en kritiserade taken på att en sekulär handling (den juridiska vigseln) skulle handhas av ett trossamfund (även om man också kan gifta sig borgerligt). Vi delade efteråt tanken på att alla trossamfund skulle behandlas lika och ha de gudstjänster man vill ha för de redan juridiskt vigda paren. Det är den linjen som kallades "feglinjen" av en av debattörerna på scenen. Den linjen håller fram kyrkans ekumeniska sammanhang. Vi är ingen "ö". Vi står i en relation till andra kyrkor, en relation som är oerhört viktig. Jesus själv talar ju, som jag sagt och skrivit tidigare, om detta med att vi ska vara ett - en enhet i mångfald. Men samtidigt en enhet där vi hittar vägar framåt gällande det vi står för nämligen att samkönade och särkönade ska kunna gifta sig borgerligt och sedan komma till kyrkan för att i en stor (om man vill det) och härlig gudstjänst få ta emot förbön, lyssna på textläsning, vara med i pslamsång, lyssna på solosång, ha ingångs- och utgångsmusik, svara på frågor, växla ringar etc, allt sådant som redan idag är möjligt när det gäller välsignelse av ingångna borgerliga äktenskap.
För en gångs skull håller jag med Humanisterna. Det fanns åtminstone två Humanister närvarande i salen varav en kritiserade taken på att en sekulär handling (den juridiska vigseln) skulle handhas av ett trossamfund (även om man också kan gifta sig borgerligt). Vi delade efteråt tanken på att alla trossamfund skulle behandlas lika och ha de gudstjänster man vill ha för de redan juridiskt vigda paren. Det är den linjen som kallades "feglinjen" av en av debattörerna på scenen. Den linjen håller fram kyrkans ekumeniska sammanhang. Vi är ingen "ö". Vi står i en relation till andra kyrkor, en relation som är oerhört viktig. Jesus själv talar ju, som jag sagt och skrivit tidigare, om detta med att vi ska vara ett - en enhet i mångfald. Men samtidigt en enhet där vi hittar vägar framåt gällande det vi står för nämligen att samkönade och särkönade ska kunna gifta sig borgerligt och sedan komma till kyrkan för att i en stor (om man vill det) och härlig gudstjänst få ta emot förbön, lyssna på textläsning, vara med i pslamsång, lyssna på solosång, ha ingångs- och utgångsmusik, svara på frågor, växla ringar etc, allt sådant som redan idag är möjligt när det gäller välsignelse av ingångna borgerliga äktenskap.
Ja, ungefär så debatterades det igår på Stadsteatern. En sak som vi nog alla på scenen var ense om var att kyrkan på alla sätt ska bekämpa diskriminering Alla ska behandlas lika i kyrkan. Sedan tolkade vi det lite olika.
Till syvende och sist gäller dock aposteln Paulus ord: Störst av allt är kärleken! De orden bärs säkert fram idag i prideparaden.
14 kommentarer:
Grattis till alla idag. Kärleken segrar allt!
Jag skulle önska mig att ett särskilt lämpligare välsignelseritual skulle komma fram. Att för samma sak d v s välsignelsen av "sambandet" mellan 2 individer) skulle finnas lämpliga välsignelseritual, ett för heterosexuella och annat för homosexuella. Nuvarande ritual är väldig "heterosexuellt". Undrar varför vi inte har skapat ett supersnyggt och traditionsenligt ritual för homosexuella. Skulle det inte vara ett steg mot en lösning på den ekumeniska frågan (samt den teologiska debatten)?
De citerade orden är bara en del av en bibelvers (inte ens hela versen), som ingår i ett sammanhang som inte alls handlar om vare sig sexualitet eller äktenskap.
Men Lars, kan Du inte hålla med om att kärleken är störst av allt? Kärleken är ju så mångfacetterad. Guds kärlek är obeskrivbar, obegränsad. Gud har skänkt människan förmågan att älska och Gud har skänkt människan förmågan att uttrycka denna kärlek kroppsligen. Kärlek och sexualitet hör ihop. Sedan finns det naturligtvis kärlek utan sexualitet (syskonkärlek, föräldrars kärlek till sina/sitt barn etc) Det finns perverterad sexualitet som t ex pedofili. Men där två människor älskar varandra (oavett kön) där man vill varandras allra bästa utan att skad den andre/andra eller sig själv, där kan vi instämma med Paulus: Störst av allt är kärleken... för det är ett utlopp, en del av den gudomliga kärleken som kommer till uttryck genom Guds medskapare och medarbetare..människan. Eller hur Lars och alla andra?
Åke. Du har inte gjort någon invändning i sak mot det jag skrev. Bibelversen (1 Kor 13:13)ingår i ett sammanhang som inte alls handlar om vare sig sexualitet eller äktenskap. Paulus tog tydligt avstånd från den synd som du och andra vill upphöja till kulthandling i kyrkan. Säger Paulus mot sig själv? Har du inte förväxlat Bibeln med filmen "Kärlekens språk"?
Jag lyssnade på äktenskapsdebatten mellan dig och Helle Kein m.fl. i Pride House. Det var det mest egoistiska jag någonsin hört. Det var bara "jag vill, jag vill, jag vill", aldrig "Vad vill Gud?" Sådan är den "kärlek" som är överordnad allt annat. Det är en ny religion. Ni har upphöjt något som Gud har skapat (den sexuella åtrån, alstringskraften) till en gudom. Det skiljer sig inte från våra förfäders dyrkan av naturkrafterna som gudar, exempelvis asaguden Tor som åkte i sin vagn och så att det åskade.
Lars, Paulus talar inte om äktenskap och sex i 1 Kor 13. Det är alldeles rätt. Texten läses dock vid nästan varje vigselgudstjänst (ingår i handbokens urval av texter vid vigsel)och har därför också en stark koppling till ömsesidig kärlek. Gällande Paulus argumentering kring homosexualitet återfinns den i Rom 1 och har troligen med kultisk sexualitet att göra och inte den homosexualitet som vi talar om idag.
Gällande debatten menar nog vi alla i panelen att Guds vilje är oerhört viktig. Men vi förstår den på lite olika sätt. Två av oss talade om Bibelns betydelse. Linköpingsprästen Björn lyssnade in Bibelordet på ett sätt och jag på ett annat. Det kalls texttolkning och där finns det som sagt olika traditioner.
Gällande Dina slängar som är ganska fåniga tycker jag att Du borde avstå från dem och hålla Dig till ett seriöst resonemang (tänker på slängen om kärlekens språk)
Åke, det där var ingen släng utan fullständigt seriöst. Jag tycker att du själv ska avstå från "slängar". Det är ganska fånigt att dig som en yngre person att försöka uppfostar mig, som hann vara vuxen ett tag före sexualiseringen av det offentliga reummet. Den tolkning av ordet "kärlek" som bl. a. du håller dig med fanns inte före filmen Kärlekens språk, som var en ren porrfilm, under täckamantel av något slags sexualupplysning för att kringgå den dåvarande censuren. Mellan sexscenerna var insprängda "intellektuella" diskussioner mellan Sten Hegeler, Maj-Brith Bergström-Walan och Leif Silbersky, som med sina juridiska piruetter i domstolarna punkterade brottsurbriceringen "såra tukt och sedlighet". Det är ganska anmärkningsvärt, vare sig du är medveten om det eller ej, att präster i Svenska kyrkan tolkar Bibeln i "ljuset" av porrbranschens nyspråk i stället den apostoliska tolkningstraditionen och de svenska begreppens ursprungliga innebörd.
Ett problem med dessa diskussioner är ju att de inte utgår ifrån teologin - om man bortser från liberalteologin - utan från andra utgångspunkten. Är väl också ett problem att inte klassisk teologi bjuds in, då tänker jag främst på katolska kyrkan.
Du skulle ha hört Helle Klein. Det var riktigt otäckt. Hon hotade Svenska kyrkan med negativa konsekvenser, om Svk inte göra som staten vill.
Åke, när du skriver att alla ska behandlas lika i kyrkan och inte diskrimineras, glömmer du då inte att den kristna tron bygger på diskriminering i en mening? De lege lata kan bara en man och kvinna vigas i Svenska kyrkan idag. Därigenom diskriminerar vi - eller det är ju faktiskt Gud - par av samma kön. Om det blir en annan ordning - Gud förbjude - kommer förhoppningsvis och troligtvis många präster vägra att viga homosexuella par med hänvisning till sin övertygelse om den kristna tron. Detta innebär att alla inte behandlas lika beroende på vart man vänder sig. Menar du då att man inte ska ha rätt att vägra viga, jag har för mig att du skrivit tidigare att du inte har en sådan hållning.
Lars, att Helle Klein uttrycker sig otäckt förvånar inte..
Jonas, nu kanske du förstår varför jag vill att kyrkan ska behålla vigselrätten. Man ska inte ge vika för hot. Helle Klein hotade kyrkomötet med att Svenska kyrkan ska fråntas vigselrätten, om inte kyrkomötet lyder staten. Jag anser att kristtrogna präster i det läget ska viga illegalt.
Men nu var detta hot inget som jag har något emot, som bekant. Men att hon använder sådana metoder är inget nytt.
Hej Ake, jag heter Erin och jag traffas dig pa 2007 at Good Foundation och senare, pa Klara Kyrka Stockholm. (Jag ar Amrikansk :) Jag volunteered dar och med Hans Hernberg. Jag behover du att kontakta mig, och forlat min daliga Svenska grammatik! Om du kan, du kan ser mitt blog, The Itinerant Observer, eller min epost addressen :
kymickchick@hotmail.com
Tack och Gud Valsingne Dig broder :)
Hej Ake, jag heter Erin och jag traffas dig pa 2007 at Good Foundation och senare, pa Klara Kyrka Stockholm. (Jag ar Amrikansk :) Jag volunteered dar och med Hans Hernberg. Jag behover du att kontakta mig, och forlat min daliga Svenska grammatik! Om du kan, du kan ser mitt blog, The Itinerant Observer, eller min epost addressen :
kymickchick@hotmail.com
Tack och Gud Valsingne Dig broder :)
Nu är beslutet äntligen fattat! Kärleken har segrat, alla älskande människor har rätt att viga sig i Svenska Kyrkan, utan att behöva diskrimeineras utifrån sin sexuella läggning. Guds kärlek är stor och räcker för alla, det är inte vi människor som ska välja, du får, du får inte... Jag är trött på alla som så starkt kritiserar Svenska Kyrkans beslut, när ni valt att tillhöra en annan kyrkotradition! Det är snarare ni som splittrar Guds folk! Det är mycket som vi människor inte kan leva upp till i vårt dagliga liv... Kasta därför inte sten på dom homosexuella utan stå upp för din broder & syster i Kristus!
Skicka en kommentar