torsdag 22 september 2011

Den är omistlig!

Jag är på väg till min årliga litterära paradisupplevelse, bokmässan i Göteborg. Den som säger at boken spelat ut sin roll till förmån för läsplattan, tar miste. Boken som objekt verkar bestå och som bokförläggarbarn och bror gläder jag mig naturligtvis. Jo, jag har en iPad och läser tidningar på den och faktiskt också en bok som jag läser regelbundet i - Böckernas bok. Det är en fantastisk bok med så mycket innehåll som bär i livets olika skiften. Tyvärr verkar den dock inte vara så mycket läst av den alldeles vanliga människan. Någon myntade uttrycke att Bibln snarare är sluten än sliten.
Jag håller verkligen med Elisabeth Sandlund på tidningen Dagen (http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=277798 ) där hon skriver om vikten av bibelkunskap. Om man alls ska förstå film, litteratur, konst av både klassiskt och modernt snitt, är Bibeln omistlig.
Men inte bara det. Bibeln innehåller Guds Ord rakt in i våra egna liv, ord som visar nya vägar, ord som öppnar upp, ord som befriar, ord som leder vidare. Bibeln är bokstavligen makalös. Hoppas att den säljs i många exemplar på bokmässan. Det viktigaste är kanske ändå inte försäljningssiffrorna utan användandet. Läs Bibeln! Den är omistlig!

4 kommentarer:

Sebastian Witte sa...

Hej Åke!!

Trevligt att ni har en blog!

Jag håller med dig att bibeln är en makalös bok... Satt just och tänkte på Troy Davis som blev avrättad idag. Får mig att tänka på Mark: "And he said to Jesus, Lord, remember me when you come into your kingdom. And Jesus said to him, Truly I say to you, To day shall you be with me in paradise." (Gillar KJV- den är lite folkligare =)..

Btw. Jag håller dock inte med med Elisabeth Sandlund, jag tror inte att vi behöver bättre exegeter (läser det själv), det finns ingen forskning som säger att avancerad bibelvetenskap förmedlar tro, tvärt om. Ett exempel är "harvard divinity school" på 1800-talet, och PCUSA utveckling därefter. Jämför deras mission med de svarta baptisternas och metodisternas mission i södern som ofta var analfabeter. På något sätt hade de utvecklat det muntliga och kunde förmedla evangeliet med större känsla...

The love on the cross /Sebastian Witte

P-A Jonsson sa...

Bibeln har fått ett djupare tilltal till mig efter att jag började
läsa den med bibelkoden PP-KTK. (Fick koden via Martin Lönnebos bok Bibelns pärlor.)

nya tant lila sa...

Varför inte tipsa Svt om Bibeln? De gör ju så bra (gratis?) reklam för andra böcker under kulturreportagens täckmantel.
Tråkigt bara att man hårdlanserar de författare som har ondskan som lockande ingrediens i sina böcker. Hur kan mord locka så många läsare?

Lars Flemström sa...

Tycker faktiskt att ledaren i Dagen var ytlig, rentav banal. Fråga präster, pastorer eller andra experter om hjälp. För en betydande del av den svenska kristenheten talar Bibeln själv. Vet inte Dagen det? För andra finns en tolkningstradition. Är Bibeln ett skönlitterärt verk, vilket som helst som Eddan , Gilgamesch eller Hamlet. Eller Guds ord? P-A skrev något mycket klokt för en tid sedan, om olika sätt att förstå Bibeln, enligt Origenes. Jag har läst en del om Origenes sedan dess.