lördag 12 september 2009

Kunskap på gott!

I går var det doktorspromovering i Storkyrkan. Kyrkan var fylld av frackklädda entusiaster som var beredda att lyssna till tal på engelska och latin (!) och som också fick lyssna till sång och fantastiskt pianospel. Det var Handelshögskolan i Stockholm som hundraårsjubilerade, Hedersdoktorer, julbeldoktor, professorer och 73 nya doktorspromovendi fick diplom, hattar, lagerkransar och ringar. Det var högtidligt och kungaparet var närvarande.

På altaret stod vår underbara silveruppsättning, altarljusen lyste och hela rummet förkunnade för den som kunde lyssna på djupet. Handelshögskolan hade hyrt in sig i Storkyrkan efter tillstånd från mig. Jag överlade min min kollega i Lund och efter en del tänkande sa jag ja. Det ångrar jag inte. Det är nog första gången i modern tid som en promovering har ägt rum i Storkyrkan. Men akademierna och kyrkan har egentligen alltid haft kontakt och dialog.

Glädjen över den goda kunskapen måste få hållas fram. Vi lever utanför paradiset, utdrivna från edens lustgård. Nu gäller kunskap på gott och ont och vi har att välja den goda kunskapen, den som kan göra vår framtid bättre, den kunskap som fördjupar, analyserar och ger möjliga vägar framåt inom olika områden. Det ligger något gudomligt i detta, gudomligt och mänskligt på en gång. Och så är det när man väljer det goda. Då hör det gudomliga och mänskliga ihop.

Det är viktigt att också i kyrkans sammanhang hålla fram kunskapen och värdet av kunskap.

Om en liten stund ska 6 nya diakonkandidater samtala i sin examen. Där handlar det också om kunskap fast inom annat område.

4 kommentarer:

Anders Göranzon sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders Göranzon sa...

En fråga är: Är det offentligt hur mycket Handelshögskolan behövde betala, för att hyra lokalen? När vi på landet (om nu Kalmar räknas dit) tar emot skolavslutningar i kyrkorummmet, sker det ju som någon form av gemensam aktivitet. Då betalar följdaktligen skolan ingenting. Min fråga är alltså: Vad kostar det att hyra Storkyrkan? (Om man nu kan ställa frågor på en blogg?) Kanske ska jag också berätta syftet med min fråga. Det är naturligtvis för att utröna om det enbart rörde sig om en uthyrning eller om domprosten ändå ser det som någon form av gemensam aktivitet, vilket bloginlägget antyder.

Åke Bonnier sa...

Hej Anders (och alla andra), det händer att vi hyr ut Storkyrkan och normalt sett kostar det minimum 10.000 kronor under förutsättning att jag (på kyrkorådets delegation) tycker att det är positivt. I detta fall kostade det mer och samtidigt är jag, som jag skrev, glad för att högtiden var i Storkyrkan. Det gav en djupdimension som inte Stadshusets Gyllne sal skulle kunna ge på samma sätt. Evangeiet förkunnades genom konst, musik, ljus, kors etc...

Maja sa...

Frågan är om Handelshögskolan står för den goda kunskapen... ;)

(Anders Göranzon: det måste ju vara offentliga uppgifter, det handlar ju inte om någons privatekonomi)