torsdag 24 september 2009

På väg mot "Mecka"!

I dag öppnade bokmässan i Göteborg. Sedan ett antal år tillbaka far min fru och jag dit. I år hann hon före mig genom sitt arbete. Men denna fredag kommer jag efter. "Mecka" hägrar. Jo, så är det. Bokmässan är ett "Mecka för bokälskare" och jag företar min pilgrimsfärd.

När jag var liten diktade min pappa som julklappsvers: "Mycket läsa gör Dig klok, läs därför ock denna bok.." Mycket läsa gör mig och många andra kloka. Det finns nästan inget så underbart som att få sitta i lugn och ro och läsa en bra bok. Alltför sällan hinner jag det beroende på domprostarbetet och samtidigt vet jag hur nödvändigt det är. Jag lever alltså i ett sorts ständigt dåligt samvete, ständig längtan och ständigt konstaterande av brist på tid. Suck!!

Mycket läsa gör Dig klok, läs därför ock Bibelns bok. Jag traversterar min far. Böckernas bok är också så viktig att läsa. Den utmanar, den leder vidare djupare in i livet, den ger Ord att leva av. Bibeln är en fantastisk bok! Så spännande, så utmanande, så innehållsrik, så svårtolkad, så mångbottnad. Hösten 2000 var Bibeln en storsäljare på bokmässan. Den lanserades som årets stora och nya bok. Bibeln 2000 var helt ny - den tredje officiella bibelöversättningen i Sverige och den första som inte konungen "gillat och stadfäst".

Snart kommer jag att leda några bibelsamtal i Storkyrkan. jag återkommer om när och vad. men att samtala om bibeltexter, att samtala om den kristna tron, det är ett sätt att komma djupare in i livet, ett sätt att komma närmre Gud. Välkommen att vara med!

...men först bär det av mot "Mecka".

1 kommentar:

Kyrkoherdens tankar sa...

Hej Åke!

Ha det så trevligt med din fru. Hoppas att du kan koppla av och njuta av några trevliga dagar.

Nåd och frid.

Krister