torsdag 6 november 2008

En pangdag!

Denna dag började redan tidigt på morgonen med ett besök på den lokala bilverkstaden där jag lämnade in bilen för service. Sedan promenerade jag med hustrun till Ropstens tunnelbanestation - en skön och nyttig promenad. Borde promenera oftare. Sen var det dags för en kopp kaffe i S:t Jacobs kyrka, Idag öppnade den som en test redan kl 08.00 på morgonen. Jag hoppas att vi ska fortsätta med det och dessutom kunna erbjuda morgonkaffe i kyrkan. Tänk att få komma dit, tända ett ljus, sitta i stillhet några minuter och be eller bara låta tankarna få vara, hinna med en snabb kopp kaffe och sedan gå vidare till jobbet. Drömmen är då att vi skulle öppna redan halv åtta på morgonen för många börjar ju sitt arbete kl. åtta. Vi får se hur vi kan organisera det. Vi behöver volontärer som är beredda att öppna, sitta några timmar tills ordinarie vaktmästare kommer, fixa lite kaffe, tända marschaller utanför, sätta ut lite skyltar, tända altarljus inne i kyrkan o s v. Hör av Dig till vår volontärsamordnare diakonen Erica Sandin om Du är intresserad (mailadressen är erica.sandin@svenskakyrkan.se). Du behövs!

Just nu pågår en konstutställning som heter "Procession" inne i S:t Jacobs kyrkorum. Det är en spännande utställning gjord av konstfackselever och som har döden och sorgen som grundmotiv. På kyrktornet återfinns ordet "Pang" och vi har fått en del kommentarer. Man undrar vad det ska betyda och jag ka förstå det, Men ordet på kyrktornet ingår i utställningen och ordet "Pang" kan syfta på en plötslig förändring i livet - en sådan förändring som t e x döden kan utgöra - en förändring som kan komma "pang på".

Efter min kaffekopp i S:t Jacob fotograferades jag för SVD:s räkning. Får se när artikeln om församlingens ekonomiska situation kommer in i SVD. Ännu så länge är det, vad jag vet, lite osäkert när det blir. Ska få kontrollera mina citat först. Så bar det vidare till en kurs i mediakommunikation och sedan stiftsmässa med biskopen som celebrant. Efter det träffade jag en antal präster som är eller har varit kyrkoherdar. Vi gick samma kyrkoherdeutbildning i början av 2000-talet. Roligt att få träffas och dela goda och svåra ting tillsammans.

Åter igen: Vi behöver dela mer med varandra - dela vardagens mödor mer. För, att dela ett ord eller två gör det lättare att gå...

Jo, det blev en pangdag!

Inga kommentarer: