onsdag 5 november 2008

En skimrande pärla i mörkret

Som en skimrande pärla i mörkret är den lilla mässan som jag fick leda i kväll i Storkyrkan. Vi var några stycken från en studiegrupp + några som kom utifrån som samlades i mörkret i kyrkan kl 19.30. Vi firade en stillhetens mässa uppe i koret och kyrkan var nästan helt nedsläckt sånär som de apostlabilder som fortfarande hänger i kyrkan.

En kvällsmässa i stillhet är som en pärla i mörkret - en pärla som glimmar till, glimmar till av ett bärande budskap, en hemlighet som man får ta del av.

Men vad är hemligheten? För Dig utgiven! För Dig utgjutet! Det finns möjlighet till nystart också för Dig och mig - en ny start i livet - en nådens nystart.

Det är fantastiskt!

2 kommentarer:

HS sa...

Jag var faktiskt rätt så nyfiken om du nämner onsdagskvällen.Du gjorde det och du vågar prata om "skimrande pärlor"! Bra, för att, visst,något skimrade där i Storkyrkans mörker igår.Kanske för att vi fick så bra uppvärmning med din välförberedda, välkommenterade, engagerade Bibelläsning. Då kändes det "stora mörkret" inte alls skrämmande, snarare förväntansfullt och bra nyfiket på oss alla. Det var skönt och lätt att dyka in i det. När du bröt Brödet-det sprakade -och vi satt där som scouter vid lägerelden. Och så gav du tid åt tystnaden, då var den minst lika vältalig som våra psalmer och dina ord. Men du kanske inte skulle nämna att vår grupp var inte så homogen, att det var folk "utifrån"
också. Under och efter Bokläsningen
tänkte jag inte alls på mig som en främmande kropp. Jag tyckte att vi, " utifrånare". smälte samman med dina stamisar överraskande fort. Eller inbillar jag mig det bara?
Mvh H.S.

Åke Bonnier sa...

De som kom utifrån var några som inte var med i själva studietimmen innan mässan. Men alla är välkomna till mässan oavsett allt och alla är välkomna till samtalsgruppen oavsett allt. De som var med i samtalet innan mässan var människor i olika åldrar. Ni som var nya den kvällen i studiegruppen smälte omedlebart in!
Välkommen tillbaka hs!