onsdag 19 november 2008

Misericordia!

Jag har fått en skiva av min äldsta dotter i farsdagspresent! Hipphopp! Som om jag skulle lyssna på hipphopp!! Nåja, det skulle vara kristen hipphopp och dessutom var texten skriven av en som jag haft som prästpraktikant när jag var kyrkoherde på Lidingö. Du måste ringa mig när Du lyssnat färdigt på hela skivan, sa dottern vid lunchen vi åt tillsammans. Jo, visst! Det skulle jag göra och lite nyfiken satte jag på skivan med texter som David Harris skrivit. Och jag var fast! Inte trodde jag att jag skulle lyssna på kristen hipphopp. Men man ska aldrig säga aldrig!

Skivan är otroligt bra!!! Den heter Misericordia och är utgiven av ett företag med samma namn (www.misericordia.se). Det är med stor glädje jag lyssnar på skivan om och om igen - inte för att rapportera till min dotter men för att jag själv kommit att uppskatta den så. Faktum är att jag talade med en av mina präster om vi skulle kunna göra något med David och co. i någon av våra kyrkor eller kanske på Jesusmanifestationen. Det vore fantastiskt om det gick att få till något i samband med den stora manifestationen i Kungsträdgården den 2:a maj!

Men i vilket fall: Köp skivan!

1 kommentar:

HS sa...

Otroligt bra kändes också att PANG
lyser än! I alla fall gjorde "Pang"
det igår kväll, fast en lyftkran
var farligt nära.Så för att bevara det lite till skickar

DET TALANDE TORNET

Mitt i höstmörkret
tittar hon upp mot
Jacob kyrkas torn,
blir rörd,känner sig
bättre till mods och tacksam;
än lyser allvar och skämt varmt,
lycklig förenade i ordet "Pang"
som fästs strax under
de tunga novembermolnen.
Hon tog det för ett helgerån
och för ett sabotage vid
ett första påseende.
Det gav henne inte någon ro
och hon var tvungen att träffa
detta ord många gånger tills
hon tydligt hörde budskapet
om de kommande förändringar
som hon ska förbereda sig på
genom att leva bäst hon kan
här och nu.
Skulle ordet "Pang" bytas mot
ett "Memento mori", skulle hon
inte våga lyfta blicken mot
det mörka himlen över
Kungsträdgården;
rädslan jagar bort
tilliten och hoppet.

2008 11 21 H.S.