torsdag 25 september 2008

Bokmässan och Boken

Idag börjar bokmässan i Göteborg - ett "Mecka för bokälskare". På mässan finns näst intill alla sorters böcker och lite till... Seminarier, miniseminarier och människor i massor. Jag har just kommit fram och försöker inbilla mig att jag inte ska köpa så många böcker i år. Vi har ju redan en del hemma - men jag får väl se vad som händer... Böcker är ju böcker... och jag älskar boken som objekt (även om jag hinner läsa så skrämmande lite). Boken kan man bläddra i, lukta i, läsa i sängen, sova med på ansiktet o s v. Det kan man inte med datorn. För ganska många år sedan talades det om e-boken och att man skulle kunna ha den i sängen, ladda ned från nätet det man ville läsa o s v. Det tycks inte ha blivit någon succé. Den vanliga boken överlevde hotet - tack och lov. Den vanliga boken har överlevt så länge och är tillgänglig för så gott som alla (sett ur ett svenskt perspektiv). Den vanliga boken är billig.

När jag har varit bjuden på mer formella middagar där jag haft någon till bordet och jag då inte burit prästskjorta, har jag vid några tillfällen fått frågan (efter att bordsdamen sett mitt eftenamn):Arbetar Du också med böcker? Och mitt svar har då varit: Ja, jag arbetar med böckernas Bok. Så är det. Bibeln är verkligen böckernas Bok. Den är i hög utsträckning grunden för en förståelse av modern svensk skönlitteratur. Torgny Lindgren, Kerstin Ekman och många, många andra är påverkade av det bibliska språket och de bibliska berättelserna. Därför är Bibeln en nödvändig bok också sett ur ett rent kulturperspektiv. Sedan är den nödvändig på annat sätt också - naturligtvis. Bibeln läser man inte från pärm till pärm. Så är den inte tänkt. Den är snarare som ett helt bibliotek (77 böcker). Ett tips i bokmässans tid är att läsa Höga Visan i Gamla Testamentet. Det är underbar kärlekslyrik som kan inspirera på många sätt.

Skaffa den nya översättningen av Bibeln (finns i en bokhandel nära Dig..) och läs, frustreras, gläds, överraskas och drabbas. Böckernas bok har hållit i ca 2000 år och den håller också idag! Tack och lov!

3 kommentarer:

Karin sa...

Har missat att du bloggar!

Välkommen ut i bloggosfären!

Hälsningar
Karin Långström Vinge

Åke Bonnier sa...

Tack Karin! Det är spännande!

Duvan sa...

Min favorttext ut Höga Visan, högaktuell även idag....

Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta, som ett sigill vid din arm.
Stark som döden är kärleken,
lidelsen obeveklig som graven.
Dess pilar är flammande eld,
en ljungande låga.
Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
floder kan inte svepa bort den.
Om en man gav allt han ägde
för kärleken,
vem skulle ringakta honom då?

...jag råkar vara en aning romatiskt lagd, och lyriken i bibeln är stark då.