söndag 7 september 2008

Gammalt rågbröd?

Så är jag åter inne på bloggbanan - och irriterad! Varför måste Bibeln framställas som något dammigt och möjligen bra för gammaldags barnuppfostran etc? Jag tänker på en krönika i gårdagens Expressen. Karin Olsson ondgör sig över att "institutioner" som scoutrörelsen, söndagsskolan och hushållsinternatet "håller på att dö ut". Det må så vara att scouterna har det kärvare (trots kungligt överbeskydd) och att söndagsskolan också samlar allt färre och gällande hushållsinternat har jag ingen aning men misstänker att de inte heller samlar massorna...

Hennes krönika hade säkert mycket av ironi i sig men varför måste Bibeln (i hennes fall handlar det om Gamla testamentet) framställas som något tuggriktigt och danande ( särskilt i den gamla översättningen)? Det låter som ett gammalt rågbröd... Hon slutar sin krönika med orden: Om jag får barn ska de också drillas i att paddla kanot i formation. Och läsa bibeln i den gamla översättningen. Det mår de bara bra av.

Jag tror inte alls att barn mår bra av att läsa bibeln i den gamla översättningen. Varför komplicera mer än nödvändigt? Nej till Karin Olsson och hennes framtida barn ( och till alla läsare av min blogg) vill jag säga: Läs den nya översättningen (Bibeln 2000) som inte är ett nyttigt rågbröd men en hel uppsättning av olika typer av "bröd". Bibelns texter kan öppna sig på ett helt nytt sätt genom den nya översättningen. Visst kan man sakna gamla formuleringar i både Gamla testamentet och Nya testamentet men samtidigt handlar inte bibeltexterna om våra nostalgiska känslor utan om ett tilltal rakt in i vårt eget liv.

Och ska man nu börja läsa i bibeln tror jag inte alls att Gamla testamentet är det första man ska ge sig hän i. Nej börja med Markusevangeliet och läs det rakt igenom (16 kapitel). Det är det kortatste evangeliet och man får hela Jesus-berättelsen i ett enkelt, klart och grundtexttroget språk. Sedan kan man läsa andra texter men det kan jag återkomma till senare.

Alltså: Läs bibeln i den nya översättningen. Det mår man bara bra av... även Karin Olssons framtida barn.

Inga kommentarer: