onsdag 17 september 2008

Han är där!

Jag förstår inte varför mitt blogginlägg alltid ska komma så sent på kvällen. Det har varit en intensiv dag idag med personalmöte och domkapitel. På domkapitlet är det alltid svåra frågor som berör både enskilda individer och större sammanhang. Samtidigt är det stimulerande på många olika sätt. Trött i hågen återvände jag efter det sammanträdet till vår expedition med den lilla skulpturen "The boy" under armen - väl inslagen. Skulpturen är återlämnad vilket gläder mig och jag hoppas att den ska kunna beses under torsdagen i S:t Jacobs kyrka.

I kväll har jag haft bibelsamtal om första kapitlet i 2:a Mosebok. Vi var ca 10 personer och personligen tyckte jag att det blev en bra kväll - en kväll som för min del avslutades i kyrkan med en stilla mässa ( de andra var kvar på en dramatisering av påskens budskap). Att få fira mässa i all enkelhet och bara vila i att Kristus själv möter mig i brödet och vinet är fantatstiskt. Vi behöver inte ha så djuplodade teologiska tankar i mässans sammanhang. Det räcker med att vi får vara inför Guds närvaro, "andas in" Guds närvaro och ta emot kristus själv som en smak på vår tunga. En munk sa vid ett tillfälle: Ni västerlänningar säger att Kristus kommer genom brödets och vinets gestalt eller i brödets och vinets gestalt. Vi säger: Han är där!

Så är det! Han är där! Och det är underbart!

Inga kommentarer: