söndag 10 augusti 2008

Mamma Mia och kärleken

I kväll var jag och hustrun och såg Mamma Mia på vår lokala biograf. En härlig film fylld av romantik, bröllopsplaner och klassisk Abbamusik. Det var verkligen roligt att se filmen. Gillar man Abbas musik (vilket jag gör) och är romantiskt lagd (vilket jag är) har men en härlig stund med tårar och skratt.

Samtidigt funderar jag mycket över kärleken. Visst är det härligt med romantik och förälskelse. Visst är det fantatstiskt att gifta sig. Samtidigt vet vi att så många relationer spricker. Här i Stockholm talar statistiken om att 50-70 % av alla ingångna äktenskap leder till skiljsmässa. Man har inte haft tid för varandra. Man har inte talat med varandra tillräckligt. Paret kanske tänker att deras tid ska komma sen när barn plötsligt upptar all familjetid. Sen har en benägenhet att aldrig dyka upp.

Mitt i allt som pockar på av arbete och andra "måsten" är det viktigt att ha tid för varandra, att "boka in" varandra. En kärleksrelation är ett åtagande - ett uppdrag. Äktenskap, partnerskap och andra typer av kärleksrelationer sköter inte sig själva.

Låt oss tillsammans arbeta för att minska skiljsmässostatistiken!

Inga kommentarer: