onsdag 27 augusti 2008

Upprörd på Drottninggatan

Jag gick på Drottninggatan idag och passerade en affär med dagens löpsedlar utanför. Expressen och Aftonbladet skyltade med krigsrubriker gällande morden på de två små barnen och kvinnan som anses skyldig. Hon mördade Saga och Max stod det och så var det en bild på kvinnan. Vad hon anses ha gjort är naturligtvis fasansfullt - ett brott som är obegripligt och oförlåtligt i mänsklig bemärkelse. Men samtidigt är det ganska vedervärdig löpsedelsjournalistik att skrika ut mordet på barnen, mördarens namn och mördarens bild. Jag får en känsla av vilda vestern med skylten "Wanted dead or alive" (Efterlyst - död eller levande) och där man får en känsla av att det är det förra som är det bästa. En löpsedelstext som den jag mötte idag är grym mot familjen, ja mot alla inblandade. Jakten på att sälja lösnummer får inte ta vilka propotioner som helst.

Jag vill inte alls försvara det hemska dådet - den vidriga handlingen, men jag menar att även gent emot en sådan person, som den tyska kvinnan, måste man visa mänsklig respekt - även på löpsedlarna. Någon sorts etisk hållning måste det väl ändå finnas också hos Aftonbladet och Expressen..?

Kyrkans budskap är att vi i alla människor möter godheten på något sätt. Ibland är det fasansfullt svårt att urskilja den ibland är det betydligt lättare. Men vår uppgift som kristna är att anstränga oss till det yttersta att visa kärlek också mot en kärlekslös. Det är en mothållning mot gottandet i tragik. Det är ett värnande av mäniskovärde trots allt. Det är en utmaning!

3 kommentarer:

Bosse sa...

Jag håller med om att jakten på att sälja lösnummer inte borde få ta vilka proportioner som helst, men jag är väldigt pessimistisk om att jakten kommer att modereras.

Man kan förstås ställa frågan om ägarnas moral men jag undrar hur höga förväntningar man kan ha på på den i det rådande ekonomiska systemet?

Egentligen tycker jag det borde vara kyrkans sak att ställa till rabalder och konfrontationer i sådana här frågor. Vi har bra lokaler för det!

Kanske kunde vi i ett bra samtal skönja en väg från dagens råkapitalism till en ekonomi till för gemensamma intressen?

Unknown sa...

Bra sagt, bra bjud!

Åke Bonnier sa...

Jag tror att Du har rätt Bosse!I mediabranchen säger man att man ger vad läsaren vill ha. Måste det vara så, undrar jag när rena lögner sprids och när man gottar sig i människors olyckor? Måste det vara så att den enes död är den andres bröd? Vi borde sannerligen tala mer om detta i kyrkans sammanhang. Det handlar ju om etik för livet - det mänskliga livet och det är verkligen kyrkans område. Och som Du Bosse skriver: Vi har bra lokaler för det!