torsdag 21 augusti 2008

Var lägger vi ribban?

Jag läste igår i Stockholms city om Stefan Holms resultat i OS. "Bara" 4:e plats. Rubriksättaren fick verkligen till det: "Här dör OS" och krönikören Carina Sigurdsson Löpp talar om hur det borde varit med Carolina Klüft så att krönikören sluppit "sitta här och vara bitter.." Vad är detta?

De idrottsmän och idrottskvinnor som ställer upp i OS gör naturligtvis sitt bästa, kämpar allt vad de kan och pressen från media och svenska folket i stort är naturligtvis fruktansvärd. När man då som OS-deltagare inte når fram till medaljmålet blir man antagligen grymt besviken. Att då sågas på ett sätt som sker i en del av vår media är pinsamt, genant och omänskligt. Vad är det för människosyn som kommer till uttryck?

I grunden kan man fundera över människovärdet som sådant i idrottssammanhang - allt ifrån förskoleklassens lagindelning till elitidrotten. Jag hoppas och tror att ingen längre ska råka ut för det som var vanligt på min tid i grundskolan där lag valdes ut av två riktigt duktiga elever. Det var gula laget och röda laget. Jag valdes alltid sist - tillhörde dem som ingen riktigt ville ha i sitt lag. Jag hoppas och tror att systemet är annorlunda idag. Det handlar om människovärde och människosyn och frågan är:

var lägger vi ribban?

Inga kommentarer: