onsdag 7 april 2010

Guds kärlek och ett mail.

Så var det dags för ytterligare ett inspelat Jonas Gardellprogram. Denna gång är jag mindre kritisk. Han håller fram den gränslösa gudomliga kärleken och pekar på att när vi exkluderar människor från denna kärlek handlar det mer om oss själva än om Gud. Det tror jag också. Alldeles för lite talar vi om Guds gränslösa kärlek trots att den är en del av kärnan i den kristna tron. Gud älskar Dig ofattbart mycket och det är oavsett allt, oavsett vad Du tror, oavsett vad Du gör, oavsett hur Du definierar Dig själv! (Jag tror att det ligger en poäng i påståendet att Gud älskar syndaren men hatar synden. Sedan kan vi ha skilda tolkningar gällande vad synd är). När Jesus dör och uppstår, gör Han det för kärleks skull. Men vi har så svårt att ta till oss denna kärlek. Det har jag också. Jag har svårt att alltid se mig själv som ett Guds älskade barn. Att det handlar om andra, det är självklart ( i princip) men att det skulle handla om mig också, det är sannerligen inte det enklaste att förstå. Ibland har jag också svårt att se mina meningsmotståndare som Guds älskade barn fast hon eller han kan vara det.

I kväll fick jag ett mail från en meningsmotståndare. Jag blev så upprörd (det handlade om interna frågor och var inte avsänt av någon i min personal) att jag var tvungen att andas in ett antal gånger för att inte skriva av mig min ilska.

Men, även min meningsmotståndare är oändligt älskad av Gud och det är som sådan jag måste betrakta vederbörande hur svårt det än kan förefalla. Jag måste sannerligen träna på detta!

Kanske måste Du det också?

2 kommentarer:

alleojr@hotmail.com sa...

Naturligtvis Åke.
Du vore inte gift med din fru, om det inte var besvarad kärlek - med viljebeslut.
Samma med mig och kristus!

Jonas sa...

Ja Jesus älskar Jonas Gardell; problemet är att han tolkar Bibeln så som att det inte finns någon synd, i vart fall är han själv genom hans gärningar inte syndig. Guds nåd är gränslös för den som bekänner sina synder, men tycker man att det inte finns några synder att bekänna, ja då står man utanför nåden.

Ja Åke jag förstår att du blev upprörd, skulle jag också bli. Men saligt är att förlåta och ha överseende med sina meningsmotståndare.