tisdag 5 oktober 2010

IVF! - För livets skull!

Nobelpriset i medicin går i år till den brittiske läkaren och forskaren Robert Edwards! Invitrofertilisering, d v s provrörsbefruktning är hans upptäckt. Det är ett helt riktigt val av nobelpristagare menar jag. Så många par har tack vare provrörsbefruktning kunnat få barn. Jag har på nära håll följt ångesten hos en individ, ångesten och sorgen som tack vare lyckad provrörsbefruktning vändes till stor glädje. Säkerligen kan man hitta aspekter på provrörsbefruktning som ur religiöst perspektiv kan vara tveksamma men används invitrofertiliseringen endast som en befruktningsmöjlighet, har jag svårt att se denna upptäckt annat som en välsignelse. Denna möjlighet utesluter naturligtvis inte andra sätt att få barn där adoption är ett sätt, fosterbarn ett annat sätt och naturligtvis befruktning genom samlag ytterligare och det allra vanligaste sättet.

Provrörsbefruktning blir och är en viktig möjlighet - för livets skull!

Grattis till Robert Edwards för ett välförtjänt Nobelpris!

6 kommentarer:

Karin sa...

Tack för att du uppmörksammade denna underbara forskare och det han tillfört livet.
I dagarna kommer vårt första barn till världen, ett resultat av IVF-behandling i Malmö. Pga cancersjuksom har vi ändock lyckats med att planter in ett befruktat ägg som genom livets mirakel har klmrat sig fast inom mig i ungefär 9 månader.

P-A Jonsson sa...

Jag ser naturligtvis värdet i Robert Edwards forskning. Många som vill ha egna bilogiska barn är naturligtvis otroligt tacksamma.

Men ändå... Världen är full av barn som behöver adopteras. Något inom mig säger att den kärleken borde vara en väg för de som vill ha barn.
Och så kanske vi kan lägga kostnaderna för provrörsbefruktning på andra saker?

Karin sa...

PEA - jag känner inte en enda person som går igenom det fruktansvärda att vara barnlös som skulle välja att kommentera som du gör.
Ibland är det mycket viktigt att inte försöka se pengar bakom varje handling utan se till människan i vårt samhälle.
Hur kommer det sig att du anser att det är bättre att lägga pengar på adoption istället för IVF? Hur menar du då? Vad är det som gör att det finns ett ansvar för barnlösa som önskar ett barn att adoptera ett barn istället för att försöka med IVF?
Jag är otroligt nyfiken på vad som gör att du kan ha denna åsikt och dessutom väljer att redovisa för den.

P-A Jonsson sa...

Karin,

Det är så lätt att sådana här samtal "går snett" med tanke på vilka starka känslor som finns involverade.

Jag ska försöka förklara hur jag menar.....
Är alternativet till ofrivillig barnlöshet endast IVF?
IVF är i sig ingen "garanterad" metod. Den innebär dessutom olika risker kring graviditeten om jag har förstått det rätt av de jag känner som befinner sig i den här situationen.

Varför är adoption först "en sista utväg" om inte IVF fungerar? Varför kan inte adoption vara en första lösning? Varför ska det vara viktigare att få ett biologiskt "eget" barn än ett adopterat?
Speciellt i en värld där det finns så många barn som behöver bra adoptionsföräldrar?


Som du märkte så var redan mitt första inlägg skrivet som en reflektion utan att vara en fundamentalistisk åsikt skriven i sten. Jag tror att det kan vara bra att resonera öppet och förutsättningslöst även om så svåra saker som ofrivillig barnlöshet.



(Jag har en del nära vänner som är adopterade. Jag vet hur mycket det skär i dem när de får höra uttryck som: "Om inget annat fungerar så får vi väl överväga att adoptera.")

Karin sa...

PEA: Jag fick inte svar på min fråga i ditt svar till mig. Varför anser du att det skall vara självklart att adoption är ett bättre och mer självklart alternativ till IVF? Varför ser du det som ett bättre alternativ?

Är det du som resonerar kring att adoption är en "sista utväg", om inte, vem är det som har sagt detta till dig? Det låter fruktansvärt att höra.

Jag väljer medvetet att också försöka vara resonerande och nyfiken på dina åikter. Därmot har du ett faktafel, såsom att graviditeten skulle vara mer riskfylld i samband med IVF, det stämmer inte. Efter en framgångsrik IVF-behandling slussas du som gravid in i vanlig mödravård med avsaknad av olikhete från andra framtida föräldrar.

Avslutningsvis så kan jag precis som du även härleda till familjemedlemmar och nära vänner som är adopterade.

P-A Jonsson sa...

Karin, orsaken till att jag inte svarade på din fråga är att jag aldrig påstått att adoption skulle vara "ett bättre och mer självklart alternativ till IVF".

Jag ville bara bidra med mina funderingar kring olika sätt att bli förälder, och att det är synd att det hos många klart uttrycks att de hellre blir biologiska föräldrar med t ex IVF än adopterar ett barn.

Det kan väl få vara OK att fundera över att det kan finnas ett stort värde i att ge ett redan fött barn en ny chans?