fredag 11 juni 2010

Strax börjar präst- och diakonexamen.

På söndag vigs 12 prästkandidater och 4 diakonkandidater till präster och diakoner. De som vigs in i den prästerliga vigningstjänsten är: Pär Friberg, Per Frycklund, Daniel Götschenhjelm, Maria Halldén, Olof Ohlsson, Sara Kjellerhag, Anna Malmqvist, Lars Sahlin, Annelie Svensson, Cecilia Södertun, Anne Sörman och Jessica Holmgren.
De som vigs till diakoner är Jemima Bentham, Håkan Calmroth, Ulrika Ingermark, Sophie Sköldeberg.
De vigs i Storkyrkan nu på söndag kl 11.00 i den vigningsmässa som leds av biskop Eva Brunne.

Be för dessa präst- och diakonkandidater. I dag, om en liten stund genomgår de präst- och diakonexamen och säkert är de lite nervösa. Men allt kommer att gå bra.

När jag genomgick samma sak den 8 juni 1984 var jag fruktansvärt nervös vilket jag berättade för den dåvarande prästeliga ledamoten i domkapitlet på väg från Gamla stans tunnelbanestation upp till Storkyrkans Själakor. Hon tröstade mig (eller försökte trösta mig) och sa: ”Varför är Du nervös Åke? Det är inget att vara nervös för. Ingen har "kört" sedan 1800-talet.” Då tänkte jag för mig själv: "Men jag kommer att bli den första". Det blev jag inte. Tack gode Gud, trots att vi hade ett väldigt stort ämne att examineras i: Krig och fred i kyrkans historia. Men det gick bra. Biskop i Stockholm var då Lars Carlzon. Han var också pastor primarius den 19 juni 1976.

1 kommentar:

Karin sa...

Om det inte varit för den sista meningen hade inte ens tänkt på ditt absurda "Storkyrkan rustas inte för Victorias och Daniels bröllop utan för att det behövs"- resonemang. Vilket trams!!!!!

Men idag vill jag enbart glädjas åt att vi fått en mängd nya präster och diakoner i våra tretton stift. Själv var jag i Strängnäs och deltog när en av mina gamla församlingsassistenter/pedagoger vigdes till präst. Det var en helt fantastisk upplevelse och jag hoppas det var lika bra i Stockholm!