söndag 19 september 2010

Nu gäller det!

Med det valresultat som tycks vara aktuellt sent denna valdag måste vi kristna än mer stå upp för människovärdet, stå upp för kärleken som spränger gränser, stå upp för mångfalden och det mångkulturella. Valresultatet där Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen är bedrövligt! Nu gäller det att på alla sätt och med alla människor av god vilja, värna det multietniska, multikulturella, multireligiösa samhälle som vi lever i. I en av Svenska kyrkans psalmer står det: "Varken tro eller ras eller namn sätter gränser. Jag är där." (Svenska psalmboken 97). Låt oss värna om detta! I Jesu efterföljd.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men jag då? Varför gäller inte kärleken mig? Jag är fortfarande osynlig i kyrkans miljö./Mia

Åke Bonnier sa...

Mia,
Kärleken gäller också Dig! Också Du är gränslöst värdefull och gränslöst älskad! Jag förstår inte varför Du ska känna Dig osynlig i kyrkans sammanhang. Jag tvivlar inte på Din upplevelse men jag skulle önska att den gick att ändra. Jag kan dock bara svara för det sammanhang där jag själv är ansvarig. Åke

Karin sa...

Åke, jag lånar psalmraden till min facebookprofil. En perfekt passning till Jimmie och hans kompisar. Inte för att jag har några FB-vänner som röstade på SD, vad jag vet, men ändå...

Idag ångrar jag nästan att jag varken för mig själv eller i söndagens förbön bad för ett bra och tydligt valresultat, men det är ju viktigt att människor känner sig fria att rösta på vad de vill och är man som jag politiskt aktiv kan det påverka på ett icke avsett sätt.

Däremot ändrade jag faktiskt min profilbild på FB igår till ett krucifix med kommentaren:
Efter nattens valkaos sätter jag mitt hopp till den här killen. Är det nån som kan styra upp ett kaos så är det han!!!

Detta måste vi lita på!

Roland Gustafson sa...

"Mångkulturella mångetiska mångreligiösa" - med de honnörsorden hoppas Svenska Kyrkan vinna själarna! För mig och en växande skara, framstår tragiskt nog Kyrkan likt en kompass som pekar i alla riktningar samtidigt, helt i linje med Tidens Anda. Sorgligt, här besannas fullt ut Bibelordet - Saltet har mist sin sälta.....

P-A Jonsson sa...

Roland, Svk är fullt av sälta i sitt tydliga ställningstagande på Bibelns grund för ALLA människor. Det är DET som är den verkliga sältan. Att stå upp och tala och agera i Jesus efterföljd!