lördag 18 oktober 2008

Apostlarna

I kväll har jag haft en fantastisk upplevelse. En liten grupp personer var specialinbjudna till en "smygvernisage" av utställningen "Apostlarna" som äger rum i Storkyrkan f o m i morgon t o m den 23 november. Det är en fantastisk utställning med 13 dukar som hänger i luften med hjälp av vajrar. De föreställer de 12 apostlarna plus Paulus. En fantastisk utställning som Du bara måste se - en utställning som på många sätt stämmer till eftertanke. För mig kom apostlarna påtagligt nära. De blev individer på ett nytt sätt - individer som inte bara fanns för ca 2000 år sedan utan individer in i min egen tid, individer som har med mig att göra. Läs mer på http://www.stockholmsdomkyrkoforsamling.se/news_article.php?article=420

Tidigare idag firade vi Gary Gradens 25-årsjubileum som anställd i S:t Jacobs församling som blev Stockholms domkyrkoförsamling. Jag höll tal och sa bl. a: musiken som Du och kammarkören framför bär ut evangeliet på ett sätt som blir ett fantastiskt komplement till ordets förkunnelse och sakramentens synliga tecken. Så är det med musikens roll i kyrkan. Drygt 500 personer var i S:t Jacobs kyrka för att lyssna till olika körer som Gary bjudit in - körer som han på olika sätt haft relation till. Det blev en musikalisk fest präglad av stor glädje!

Tillbaka till Apostlarna. Ordet apostel betyder utsänd. Apostlarna sändes ut i sin samtid att visa på det djupast mänskliga - den gudomliga kärleken. De kan vara våra inspiratörer. De var djärva. De vågade offra sin bekvämlighet för kärlekens och medmänsklighetens skull - för Guds skull. Min bön i kväll blir: Hjälp mig Gud att inspireras av Dina apostlar. Sänd mig! Amen

Inga kommentarer: