fredag 31 oktober 2008

Trick or treet?

Det senaste dygnet har varit medialt. TT har tagit tag i vår ekonomiska situation och dessutom felaktigt lanserat tanken att Storkyrkan kan komma att stängas p gr av vår urusla ekonomi. Som jag skrivit i en tidigare blogg är det inte Storkyrkan utan S:t Jacobs kyrka i Kungsträdgården som i absolut allra värstate fall kan komma att stängas. Men än är det en bit kvar till dess och flera lösningar finns om bara Stockholms stift vill hjälpa oss på ett kraftfullt sätt liksom Svenska kyrkan nationellt. I morse satt jag i en tv-soffa i Gomorron Sverige (SVT 1 07.15 - inslaget finns på nätet) och sedan hörde en lokaltidning av sig (Mitt i Vasastan) för att samtala vidare och skriva om det.

Nu är det kvällen innan Allhelgonadagen. Jag tänker på den kock jag mötte i TV-huset som skulle laga allhelgonamat och hade en pumpa med ljus i som brann - åtminstone när jag såg det hela i väntrummet på SVT 1.

Jag får en känsla av att Halloween är på tillbakagång. Läser man på Susning.nu (http://susning.nu/Halloween) verkar skämtbutiken Butterick´s vara orsaken till Halloween i Sverige. Jag vet inte om det är en skröna eller inte. Men jag sa i morse att skillnaden mellan Halloween och Allhelgonahelgen är att ett av de två temata som finns under Allhelgonahelgen är att våra avlidna anhöriga på något sätt har fått möta Gud ansikte mot ansikte medan Halloween talar om att de möter oss ansikte mot ansikte (som spöken och gastar etc). Trick or treet? Bus eller godis? Det är frågan om man ska tro barn som är engagerade i Halloween. Men den stora frågan till var och en av oss är om vi vågar tro att livet inte är så begränsat som vi tror.

När vi tänder ljus och marschaller på våra kyrkogårdar denna helg får vi påminna oss om att Guds kärlek inte ser några gränser - inte ens dödens gräns.

Trick or treet? Bus eller godis? Nej, snarare himlen eller tomhet.

Jag väljer himlen om jag får.

Inga kommentarer: